Meriturvallisuus

Turvallisuus merellä liikuttaessa ja sen parantaminen ovat kerhomme tärkeitä toiminta-ajatuksia. Kun huolehtii siitä, että toimii itse turvallisesti ja toiset huomioonottaen, ei toisten tarvitse sitä tehdä. Ainakin alla olevat perusasiat täytyisi jokaisen kipparin tietää vesille lähdettäessä.

Laki sanoo...
Osa turva-asioista on lakisääteistä.

Moottoriveneessä ja yli 5-metrisessä purjeveneessä pakollisia varusteita:

    • kaikille veneessä oleville hyväksytyt pelastusliivit TAI kelluntapukineet. (Laki ei edellytä pelastusliivien pitämistä päällä, mutta vain päällä ne pelastavat.)
    • airot, mela tai ankkuri köysineen
    • äyskäri, ämpäri tai pumppu
    • hyväksytty AB- tai ABE-luokan käsisammutin, jossa sammutusainetta vähintään kaksi kiloa, edellytetään että vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisäkone tai yli 25 kw:n (34 hv) perämoottori.

...ja terve järki
Osaan asioista vaikuttaa terve järki. Vesille lähdettäessä on aina syytä tarkistaa veneen varusteet ja varmistaa, että moottori on kunnossa ja että siihen on tarpeeksi polttoainetta. Veneen on myös oltava merikelpoinen.

Vaikka nykyään on olemassa hienoja matkantekoa helpottavia digivimpaimia, kannattaa veneessä olla mukana myös perinteinen merikartta ja kompassi. "Varmuuden vuoksi" -listaa voisi jatkaa mm. puukolla, ensiapuvälineillä, hätäraketilla tai merkkisoihdulla, tulentekovälineillä, työkaluilla ja niin edelleen. Reissun luonne vaikuttaa siihen, millä varustuksella matkaan kannattaa lähteä.

Venettä kuljetetaan selvin päin. Vesiliikennejuopumuksen raja on 1 promille!

Hukkuneen elvytys

Veneilyn parissa saattaa joutua pelastamaan hukkunutta. Ohessa on SPR:n selkeä ohje Hukkuneen elvytyksestä

Alkusammutuksesta

Alkusammutuskoulutus venesatamassa. Muutama Strövenkin jäsen kävi kuuntelemassa Tammisalon VPK järjestämää kaikille alueen veneilijöille avointa alkusammutuskoulutusta Strömsin venesatamassa. Koulutus pidettiin 29.9.2010 18.00 - 20.00.

Koulutuksen alussa oli lyhyt teoria, jossa kerrottiin, mistä venepalo yleensä saa alkunsa: Lämmityslaite, moottori/polttoaine, pentteri/kaasu, akkuvika/sähkövika. Huolletut laitteet ja moottori sekä siisti vene pienentävät palon syttymisriskiä.

Tulipalon sytyttyä tärkeintä on pelastaa matkustajat, selvittää mahdollisimman turvallisesti palon alkulähde ja nopeasti sammuttaa palo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tarpeeksi iso jauhesammutin on tässä hyvin tehokas. Pienten kahden kilon sammuttimien kanssa on hyvä tietää, että sammutin on tyhjä 10 sekunnin yhtenäisen suihkuttamisen jälkeen. Sammutusjauhe tulee ruiskuttaa vispaavalla liikkeellä ja useina peräkkäisinä pieninä suihkauksina palopesäkkeen alaosaan, ylös luoimuavat liekit sammuvat, kun pesäke on saatu sammutettua. Tarpeeksi iso sammutuspeite on myös tehokas liekkien tukahduttaja, esimerkiksi perämootorin ympärille käärittynä.

Palon sammutusta harjoiteltiin kahdessa pisteessä: Jauhesammuttimilla kokeiltiin roskispalon sammutusta ja sammutuspeitteellä tukahdutettiin turvallisesti kattilassa ollut "öljypalo". Sammutuspeite oli 180 cm x 120 cm, ja se oli ainakin tässä harjoituksessa riittävän iso suojaamaan palon sammutttajaakin sammutuksen aikana.

Koulutus oli tiivis ja selkeä, kiitos Tammisalon brankkareille.

 Lisätietoa meriturvallisuudesta ja merenkulusta saat mm. veneily.fi -sivuilla.


Hätänumeroita:


Meripelastus: 0204 1000

Venepoliisi: 112
Suorat venenumerot:
 -Ville1: +358 40 5003267
 -Ville2: +358 40 5003268
 -Ville3: +358 40 5003269
VHS: kanava 16

Väylämerkkien vikailmoitus 0800-181818.
(Merenkulkulaitoksen nettisivuilla on samaan asiaan olemassa vikailmoituslomake.)


Suomenlinna