Viaporin tuoppi 2023
Purkkarimme ulkomailla
Viaporin Tuoppi 2022
Tänäkin vuonna Ströve oli edustettuna perinteisessä Suomenlinan Pursiseuran järjestämässä puisten purjeveneiden kilpailussa Viaporin Tuopissa. Osallistuimme kisaan Janin Ö6 Itämeren risteilijällä s/y Desirella. Miehistönä Jani, Jaakko, Ronan ja Joski.
Itämeren risteilijöille ei saatu tällä kertaa omaa luokkaa, joten kilpailimme LYS1-luokassa 14 muun veneen kanssa. Voittoon saakka ei päästy, mutta neljäs sija riitti podiumille ja mitalit saatiin taas kaulaan :-)
Oli hieno purjehduspäivä leppoisassa tuulessa. Isot kiitokset idästä Suomenlinnan Pursiseruralle hienosti järjestetystä tapahtumasta.
Kuvatunnelmia 2022-Tuopista Erik Lähteenmäen Sailpix -sivustolta. (42 kuva on meistä :-)
Purjehdusreissu Suomen itään
Teimme Janin kanssa elokuun alussa s/y Desirellla perinteisen "noin viikon" purjehdusreissun. Tällä kertaa matkamme suuntautui kohti Kotkaa.
La 30.7.
Lähdimme matkaan Strömsinlahdesta lauantaiaamuna 30.7 klo 8:40. Tuuli oli suotuisa ja päädyimme purjehtimaan samalla vedolla aina Loviisan Svartholmaan saakka, jossa yövyimme. Svartholmaan saavuimme klo 19:20 kevyen vesisateen saattelemana. Saaressa oli hyvät uudet laiturit ja hyvin tilaa. Rannan ravintolasta saimme iltapalankin.
Su 31.7.
Aamulla klo 10:00 lähdimme Svartholmasta pikkuväylää pitkin kohti itää. Kohteeksemme olimme valinneet Kotkan edustalla olevan Haapasaaren.
Matka taittui leppoisasti mukavassa kelissä ilman ongelmia Pyhtään Kaunissaaren, Kotka Rankin, Kirkonmaan ja Kuutsalon ohi. Viimeinen pätkä meni luoviessa ja lopulta saavuimme Haapasaaren tuntumaan, josta ajoimme koneella kapeaa idän puoleista reittiä sisään saaren laguuniin.
Rantauduimme vierasvenelaituriin klo 18:00. Laiturissa ei ollut poijuja, joten peräkiinnitys tehtiin ankkurilla. Kolme kertaa, koska harjoitus tekee mestarin. ;-)
Haapasaari oli kaunis ja idyllinen pikkusaari. Osuuskauppakin aukesi meitä myöhäisiä vierailijoita varten, joten saimme 10 euron satamamaksun suoritettua ja lisäksi täydennettyä ruokavarastojamme eli ostimme jäätelöä.
Ma 1.8.
Hyvän aamiaisen jälkeen lähdimme klo 10:00 Kotkaan. Takanamme Suursaaren nurkilla taivas oli synkkä, mutta meillä oli hyvä aurinkoinen keli ja myötäinen tuuli kohti pohjoista. Sade-ennustekin muuttui päivän aikana meille suotuisaan suuntaan, joten pääsimme kuivana Kuutsalon itäreunaa pitkin Kotkaan.
Kotkaan saavuimme klo 15:00. Maalina meillä oli Puuvenekeskuksen vierasvenelaituri, mutta päädyimme kuitenkin naapuriyrittäjän vierasvenelaituriin. Netissä bookatun venepaikan 15 euron maksulla saimme yöpymisen, sekä asialliset itsepalvelusauna/suihkupalvelut.
Kotkaan tutustuimme jalan ja kävimme syömässä paikallisessa ravintolassa hyvää kebabia ja karitsavarrasta. Klassinen ravintola Kairo oli valitettavasti sulkenut ovensa lopullisesti.
Ti 2.8.
Aamulla lähdimme klo 9:35 kohti Pyhtään Kaunissaarta. Jouduimme kryssimään vastaiseen, joten tämä legi teetti hieman työtä. Säätiedotus kertoi, että tuuli muuttuu kovaksi iltapäivällä ja otimme tavoitteeksi ehtiä Kaunisaaren satamaan ennen kovimpia tuulia, varsinkin, koska viimeinen kapea pätkä ennen sataman suuta oli täysin vastainen. Tuuli nousikin koko ajan ja pienemmällä keulapurjeella pääsimme satamaan vievän väylän alkuun. Laskimme purjeet ja saimme Desiren moottorilla sisään sataman suojaan klo 13:30. Tuntia myöhemmin meillä olisi ollut vaikeuksia päästä sisään.
Satamassa oli hyvin tilaa uudehkoissa laitureissa ja oli mukava nähdä aikaisemmista paikoista tutuksi tulleita merenkulkijoita.
Tutustuimme saareen ja Janin muisitikuva saaren mainoista kalasavustamoista piti paikkansa. Ostimme juuri ennen myymälän sulkemista savustettua lohta ruokapöytään ja lisäksi mainiot lohitaskut ensihätään syötäväksi. Molemmat olivat loistavan makuisia.
Ruokailun jälkeen kävimme vielä "pienellä" 7,7 kilometrin maastolenkillä hautausmaan kautta saaren pohjoiskärjen majakalla. Hikinen reissu, mutta saaren hiekkarannalla tehty pulahdus virkistävään mereen auttoi jaksamaan takaisin satamaan. Saaren luonto on hienoa ja harvoin pääsee haistamaan näin raikasta ja puhdasta mäntymetsän tuoksua.
Ke 3.8.
Yön aikana kova tuuli oli rauhoittunut. Lähdimme rauhallisten aamutoimien jälkeen klo 9:15 kohti länttä ja Loviisaa.
Meillä oli taas kaunis ja hyvätuulinen purjehdussää, joten matka joutui. Päätimme ajaa Loviisaan päin samaa oikoreittiä kuin Svartholmasta tullessa. Hetken aikaa olimme valita kiemuraisemman maisemareitiin, mutta pienen pohdiskelun jälkeen ymmärsimmme, että meidän reittimme alkaakin vasta hieman edempää, joten suuntasimme sinne.
Loviisaan ajelimme myötuulessa purjeilla, jotka laskimme vasta makasiinien kupeessa vieravenesataman altaassa. Kiinnityimme laituriin klo 14:50 aikaisemmasta satamasta tutun Yliskyläläisveneen viereen.
Yöpyminen maksoi 20 euroa ja maksu sisälsi hyvälöylyisen saunan ja muutenkin mainiot tilat mm. ruoanlaittoon ja ruokailuun. Satama-alueella oli muutenkin vilkasta ja mm. ravintolapalvelut olivat vielä toiminnassa. Puuvenelaituri oli mainio tosielämän kelluva näyttely, jossa pääsi näkemään käytössä olevia erilaisia puuveneitä.
Kävimme tekemässä pienen tutustumislenkin Loviisaan ja joimme kahvit idyllisessä Tuhannen Tuskan kahvilassa livemusiikin säestyksellä.
To 4.8
Lähtö aamulla kohti Pellinkiä kello 8:20. Purjehdimme pitkän rännin ulos vastatuuleen ulompana Loviisan edustalla kulkevaa veneväylää kohti. Käännyimme länteen "Peikon" kohdalla ja matkanteko muuttui vähän helpommaksi sivutuulen ansiosta. Olimme päättäneet yöpyä Benitas Cafe'n vierasvenelaiturissa ja valitsimme lähestymistä varten saariston suojassa kulkevan reitin.
Päivä oli jälleen kerran lämmin ja saariston suojassa lähes olemattomaksi menneen tuulen takia matkamme eteni hyvin hitaasti. Tulimmme lopulta väylien risteyskohtaan, jossa valitsimme eteläisemmän reitin.
Ei olisi pitänyt. Puolentoista tunnin kevyttuuliluovimisen jälkeen kiersimme saaren taakse ja näimme edessämme sillan. Alituskorkeus 4 m. Meillä masto 10 metriä pidempi. Ei auttanut kuin kääntyä ympäri, palata takaisin risteykseen ja valita pohjoisempi, kapeampi ja täysin vastatuulinen reitti.
Siitä alkoi koko reissun stressaavin osuus. Kryssimme kapeaa väylää siksakkia ylös kohti määränpäätämme. Väylä oli paikoitellen kapea jopa moottoriveneille (joita olikin paljon liikenteessä). Luimme karttaa kääntöjen välissä minkä ehdimme ja arvuuttelimme veden syvyyksiä. Pääsimme lopulta ilman pohjakosketuksia lossin näköetäisyydelle, kun tapahtui matkan ainoa rikkoontuminen: käännöstä tehdessämme keulapurje tarttui kiinni alempaan saalinkiin ja repesi. En saanut purjettä irti heittämällä, vaan Janin täytyi kääntää vene ahtaassa paikassa toiselle halssille, jolloin purje vapautui. Kryssimistä ei voitu kuitenkaan enää jatkaa, koska purje olisi voinut tarttua uudelleen ja hajota enemmän. Siispä moottori käyntiin ja purjeet alas.
Moottorilla lossin ohittaminen ei ollut temppu eikä mikään ja hetken päästä näimmekin jo yöpymispaikkamme. Kiinnityimme laituriin klo 18:35 ja ryntäsimme ravintolaan ansaitulle Fish and Chips -annokselle. Taisi täkkäri siinä oluenkin ottaa ja kapteeni lonkeron ;-)
Purje saatin paikatuksi purjeteipillä, joten kaikki hyvin ja seuraavana päivänä matka saattoi taas jatkua.
Pe 5.8
Lähdimme Pellingistä klo 9:00 kohti Helsinkiä.
Säätiedotukset varoittelivat kovasta kelistä tulevan viikonlopun aikana, joten oli hyvä päätös siirtyä kotisatamaan hyvän saan aikana.
Tämä osuus korvasi edellisen päivän kärsimykset. Aallokkoa ei ollut ja tuulen suunta mahdollisti saman halssin pitämisen lähes koko matkan. Vain Emäsalon kärjessä tuulli loppui jotenkin kokonaan, mutta pikkuhiljaa saimme taas tuulesta kiinni. Ohitimme meille aikaisemmasta seikkailusta tutuksi tulleen Björkholmenin "pelastussaaren" oikealta puolelta ja sen jälkeen matka olikin yhtä juhlaa kotisatamaan saakka. Jopa Leikosaaren tikutus mentiin purjeilla.
Kiinnityimme kotilaituriin klo 15:30, joten matka Pellingista kotiin vei vain 6,5 tuntia. Matkavauhtimme oli siis noin 5 solmua, mikä ei ole huono.
Reissu oli jälleen hyvä ja opettavainen. Kiitos Jani ja Desire!
Joski
Kesäpurjehdus 2020 Viroon
Viaporin tuoppi 2020
Koronaepidemian vuoksi Varvilahden perinteiset juhlallisuudet olivat tänä vuonna hyvin hillityt ja suurin osa osallistujista juhlikin veneissään.
Viaporin Tuopin luokkavoitto jälleen Ströveen!
Osallistuimme tänäkin vuonna Suomenlinnan Pursiseuran järjestämään legendaariseen puupurjeveneiden Viaporin Tuoppi -purjehduskilpailuun. Tällä kertaa kyseessä oli juhlavuosi, sillä kisa järjestettiin nyt 35:ttä kertaa.
Kisasimme Janin s/y Desire-veneellä, miehistönä Janin lisäksi Ronan, Jaakko ja Joski. Toisin kuin viime vuonna, nyt tuuli oli tasaisen rauhallinen eikä aallokkoakaan ollut häiritsemässä menoa. Ajoimme kisan läpi kauniissa säässä ilman virheitä ja lopputulos oli meille paras mahdollinen, sillä suorituksemme riitti jälleen Itämeren risteilijöiden luokassa voittoon!
Kiertopalkinto palasi takaisin Janin hoiviin ja Strömsinlahden Veneilijöiden maine kovana puupurkkariseurana sai jälleen vahvistusta.
Hyvä me ja kiitokset SuPS:lle jälleen hienosta tapahtumasta!
Rannansiivous- ja terassitalkoot 21.9.
Porukalla siivottiin myös venesataman alue, kuten olimme satakolkyt.fi -haasteen tiimoilla luvanneet. Saimme kerättyä kuvassa näkyvän "saaliin" aluetta rumentamasta. Hyvä homma!
S/Y Desire Narvassa 15. - 23.6.2019
S/Y Desire - Jani ja Joski
Foorumi suljettu
Kerhomme vuosikokouksessa 2013 päätettiin sulkea sisäinen keskustelufoorumimme käytön vähäisyyden vuoksi.
Ilmaan jäi kuitenkin ajatus laajentaa foorumi koko rannan alueelle niin, että keskustelemaan pääsisivät kaikki halukkaat Roiuhuvuoren alueen veneilijät ja asiasta muuten vain innostuneet. Päätöstä uuden foorumin avaamisesta ei ole kuitenkaan lyöty vielä lukkoon, vaan asia vaatii pohtimista.
Tähän liittyviä toiveita ja ajatuksia voi lähettää minulle osoitteeseen venekerho@gmail.com
-Joski-
Laituritarinat
Tuoppi 2018
—————
Prangli ja Tuoppi 2017
—————
Keskustelualueesta
—————
Keskustelunavaus: Pohdiskelua keskustelualueen tarpeellisuudesta kerhon sivuilla
—————
Talvisäilytyspaikka alkaa olla täynnä
—————
Merikiikareista
—————
Kuvagalleria lisätty
—————
Tähän ei ole juuri tarinoita tullut...
—————
Uusi Vuosi ja hätäraketit
—————
Veneiden esittelyjä luvassa
—————
Laiturimme paatteja